Moeilijke brief of lastig formulier? Wijkwijzer helpt
Een vrijwilliger helpt bij het invullen van een formulier
Veel mensen vinden brieven van de overheid of organisaties moeilijk te begrijpen. Ook het invullen van formulieren is vaak een lastige klus. Wat moet je precies invullen? En hoe werkt dat allemaal online? Kom je er niet uit, kom dan gerust langs bij de Wijkwijzer. Daar staan vrijwilligers zoals Jacqueline voor je klaar om te helpen.
Of het nu gaat om een afspraak plannen, iets aanvragen of inschrijven. “Het kan allemaal behoorlijk ingewikkeld zijn”, weet Jacqueline. “Mensen vragen zich vaak af als ze een brief hebben gekregen: wat moet ik nu doen? Ik probeer dan zo goed mogelijk uit te leggen wat de bedoeling is. En wat de verzender van je verwacht.” Jacqueline begon 3 jaar geleden als vrijwilliger bij de Wijkwijzer. Zij helpt elke week buurtbewoners met allerlei vragen en problemen.
Brieven of formulieren vertalen
“Mensen vinden het vaak lastig om alles digitaal te regelen,” vertelt Jacqueline. “Niet iedereen heeft een computer of kan het op de mobiele telefoon regelen. Anderen spreken de taal niet goed. We hebben ook vrijwilligers die dan kunnen helpen met vertalen.” Soms is er uitleg nodig over DigiD. Of bellen we een organisatie voor meer informatie. “Ik ben er om daarbij te helpen als je dat spannend vindt of niet goed weet wat je moet vragen.”
Even je verhaal kwijt
Naast de praktische hulp is Jacqueline er ook om te luisteren. “Sommige mensen voelen zich eenzaam. Of hebben zoveel zorgen dat ze hier echt even hun verhaal kwijt willen,” zegt Jacqueline. Bij de Wijkwijzer staat de koffie altijd klaar. Naast de vrijwilligers, zijn er mensen van het wijkteam. En vaak ook andere organisaties, zoals de wijkagent, het Budget Advies Team of Buurtbemiddeling. “Iedereen is welkom, wat je vraag ook is. Het is gratis en we zijn er om te helpen. Je hoeft alleen maar binnen te lopen.”